Beter laat dan nooit - Reisverslag uit Riga, Letland van Elke Bogget - WaarBenJij.nu Beter laat dan nooit - Reisverslag uit Riga, Letland van Elke Bogget - WaarBenJij.nu

Beter laat dan nooit

Blijf op de hoogte en volg Elke

19 September 2012 | Letland, Riga

Labdien! (of te wel Goededag!)

Het is al weer een tijdje geleden dat ik verslag heb geplaatst, maar beter laat dan nooit!

De afgelopen weken heben op de eerste plaats in het teken gestaan van het volgen van colleges, het lezen van heel veel teksten en het schrijven van twee verslagen per week. Als het aan de universiteit ligt hoef ik me echt niet te vervelen en dat heb ik ook zeker niet gedaan!

Daarnaast heb ik nu ook al een aantal lessen Lets gehad, met als resultaat dat ik kan mensen kan groeten, dankjewel en alsjeblieft (Paldies en Lūdzu) kan zeggen, en vertellen hoe ik heet, waar ik vandaan kom en hoe het met me gaat. Ook hebben we de eerste grammatica gehad (werkwoorden als 'zijn' en 'hebben'). De uitspraak van het Lets is verrassend makkelijk. Met de tekentjes die het Nederlands niet kent leek het eerst lastig, maar eigenlijk stelt het niet zo veel voor. Dat betekent natuurlijk niet dat de taal ook al te begrijpen valt, al lukt het soms wel om herkenbare woordjes op te vangen als ik mensen hoor praten.

Natuurlijk heb ik niet alleen maar geleerd, maar ben ik ook leuke dingen gaan doen. Zo ben ik naar het oorlogsmuseum gegaan, wat interessant was. Daarnaast ben ik twee keer naar Jūrmala gegaan. Waarom twee keer? Nou, de eerste keer zaten we met z'n drieën in de trein, en toen begon het te regenen en dat heeft het de rest van de dag gedaan. Als je dan bedenkt dat Jūrmala het Scheviningen van Letland is, kun je bedenken dat dat niet echt ideaal is. Daarom hebben we het afgelopen zondag nog een keer overgedaan, aangezien het toen beter weer was. We zijn toen met een groep van 7 Erasmus-studenten langs het strand gewandeld en het stadje verkend. Het was in de zon toch veel gezelliger, aangezien er nu meer mensen waren. Ook ben ik met drie andere meiden naar de Skyline Bar geweest, een bar op de 26e verdieping van een hotel met een heel mooi uitzicht op de stad.

De komende weken zullen ook nog in het teken staan van veel leren, aangezien de eerste week van oktober de eerste examens op mij wachten. Verder ga ik vanmiddag met Liis en Tereza mee met een gids die de onbekende plekjes van Riga laat zien, gaan we vrijdag met een groep naar de film ivm een filmfestival (Baltic Pearl), ga ik op mijn verjaardag naar het paleis van Rundale met de universiteit en staan er voor de rest van de periode hier sowieso al een bezoekje aan Stockholm en een voorstelling op de planning.

Ik denk dat ik nu ongeveer alles wel heb verteld wat ik heb gedaan hier. Je zult zien dat er deze keer foto's zijn toegevoegd, aangezien de anderen wel zo slim zijn geweest een USB-kabeltje mee te nemen en ik die foto's heb gekregen.

Uz redzēšanos! (of te wel tot ziens!)

  • 19 September 2012 - 11:59

    Ans:

    Labdien Elke,

    Hé goed van mij toch. Ik ken ook al een woordje Lets. Van wie zou ik dat geleerd hebben ?????
    Leuk dat je weer eens schrijft. Ik dacht al, ze is ons vergeten !!!
    En nu kunnen we ons een beetje voorstellen hoe het er is en met wie je omgaat. Het lijkt me wel een leuk gezelschap. Geniet van je geplande uitstapjes en misschien tot schrijfs !!!

    Uz redzēšanos !!!
    De van Boggetjes op nummer 8

  • 19 September 2012 - 13:57

    Chantal Maessen:

    Labdien!

    Wat leuk om te lezen Elke en gaaf dat je al wat Lets hebt geleerd. Zo te lezen word je inderdaad goed bezig gehouden met leerwerk, maar ook door de Erasmusstudenten. En een bezoekje aan Stockholm, toe maar. Ik ben er ook een keer geweest en zou zo graag nog eens terug willen. Heeel veel plezier gewenst!

    Groetjes,
    Chantal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Letland, Riga

Elke

Actief sinds 06 Juni 2012
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 7290

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2012 - 22 December 2012

Exchange in Riga

Landen bezocht: