Examens en een verrassing! - Reisverslag uit Riga, Letland van Elke Bogget - WaarBenJij.nu Examens en een verrassing! - Reisverslag uit Riga, Letland van Elke Bogget - WaarBenJij.nu

Examens en een verrassing!

Blijf op de hoogte en volg Elke

04 Oktober 2012 | Letland, Riga

Labdien!

Het wordt maar weer eens tijd dat ik jullie laat weten hoe het hier in Riga gaat.

Het leren is tot nu toe net zoals daarvoor geweest, dus daar zal ik jullie niet al te veel mee lastig vallen. Deze week (morgen) heb ik 2 examens, en daarna heb ik als het goed is mijn eerste 2 vakken ook weer afgesloten. Vanaf volgende week heb ik dan 3 vakken en in november sluit ik er daar weer een van af en komt er een nieuwe voor in de plaats.
Voor degenen die zich afvragen wat voor vakken ik volg, zal ik een kort overzicht geven. Op het moment heb ik de Letse taallessen, en die zullen tot december blijven doorlopen. De afgelopen vier weken heb ik het vak 'Ethnopolitics' gevolgd, in het Nederlands etnopolitiek. Bij dit vak hebben we gekeken naar de invloed van etniciteit en etnische conflicten op de politiek van een land. Daarnaast heb ik ook het vak 'Foreign Policy Analysis' gevolgd. Hier hebben we gekeken naar de buitenlandse politiek van verschillende landen (Verenigde Staten, Rusland, Frankrijk en Duitsland). Deze twee vakken zal ik als het goed is nu afsluiten. Ook heb ik het vak 'International Political Economy', of te wel internationale politieke economie, een vak dat zich richt op de politieke kant van de economie en de economische kant van de politiek. Vanaf volgende week komt er het vak 'International Security: Theories, Conceptions and Problems' bij. Hier gaan we ons volgens de omschrijving richten op veiligheidsproblemen op het internationale niveau (terrorisme etc.) en ook kijken naar de rol van internationale organisaties. Vanaf november zal ik het vak 'The United States in International Politics' gaan volgen, wat dus inhoudt dat we gaan kijken naar de invloed van de Verenigde Staten op de wereldpolitiek.

Maar genoeg over het leren. Ik heb ook uitstapjes gemaakt. Zaterdag 22 september zijn we met een aantal meiden gaan winkelen. Het doel was om warme kleren te kopen voor de winter die er nu langzaam aankomt. Voor mij was het belangrijkste dat ik nog wanten, een sjaal en een muts nodig had. De wanten zijn nu binnen, de rest moet ik nog een keer kopen.
Afgelopen weekend zijn we zaterdag naar twee markten geweest. Op de eerste markt, die er maar een keer per jaar is, hebben we allerlei zelfgemaakte sieraden gezien en was er een optreden van een kinderkoor dat traditioneel Letse liedjes zong. De tweede markt was een Italiaans marktje, waar allerlei etenswaren werden verkocht en waar je ook mocht proeven.
Zondag zijn we naar de pier van Mangalsala geweest. Dit is het punt waar de rivier Daugava uitkomt in de Baltische zee. Het waaide er heel hard, en daardoor was het vrij koud, maar het was er ook heel mooi. Verder was er daar een verlaten militaire basis uit de Sovietperiode, maar daar was niet veel meer van over.
Maandag zijn we met een groepje naar een opleidingsschip van de Russische marine geweest. Dat schip lag nu in de haven en volgens de website van Riga is dit het grootste zeilschip van de wereld. Het was vrij groot, maar we hadden het ook vrij snel gezien.
Op woensdag was ik niet veel aan het doen, buiten het voorbereiden voor mijn examen, totdat 's avonds op mijn deur werd geklopt. Toen ik opendeed stonden Liis en Tereza (twee van mijn vriendinnen hier) voor de deur met een cadeautje. Aangezien Tereza op mijn verjaardag, aanstaande zaterdag, weg is, wilden ze me alvast een cadeautje geven. Ook kreeg ik te horen dat ik me klaar moest maken, omdat we een half uur later zouden vertrekken om uit te gaan eten. Toen we vertrokken bleek ook de rest van ons groepje in het complot te zitten en uiteindelijk zijn we met z'n zessen in een Letse volksbar gaan eten. Hier hebben we genoten van een typisch Letse maaltijd en van het volksdansen dat te zien was. Dat was iets wat ik echt niet had verwacht!

Het komende weekend zal ik dus mijn verjaardag vieren in mijn appartementje. Ook gaan we op mijn verjaardag naar het paleis van Rundale; een uitstapje dat door de universiteit is georganiseerd. Als het goed is gaan we daar wat Lets volksdansen leren, dus ik ben benieuwd...

Ata! (Tot later!)

  • 04 Oktober 2012 - 21:38

    Lies De Regt:

    Ha Elke,
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt en tussendoor ook, volgens mij, zeer interessante vakken voorgeschoteld krijgt.
    Ik was vooral onder de indruk van de Italiaanse sfeer op de foto van de markt :-).
    Alvast van harte gefeliciteerd en ik hoop dat je zaterdag een bijzondere verjaardag zult hebben. Ik zal hier het glas op je heffen.
    Groeten vanuit een regenachtig Maastricht, Lies de Regt

  • 05 Oktober 2012 - 19:56

    Carla:

    Hoi Elke,

    Uit je verhaal merk ik dat het je goed bevalt in daar. Wat leuk dat je ook nog tijd over houdt om daar allerlei dingen te gaan bezichtigen en niet de hele tijd met je neus in de boeken hoeft te zitten.

    Langs deze weg wil ik je hartelijk feliciteren met je verjaardag. Ook felicitaties van Ruth, Stan en Ton.

    Heel veel succes nog met alles wat je nu nog te wachten staat.

    Groetjes van uit een regenachtig Roggel.

    Carla



  • 06 Oktober 2012 - 11:47

    Familie Van Bogget :

    Lieve Elke , Hartelijk Gefeliciteerd met je 20ste verjaardag !!

    Wat een dame al , we wensen je een fijne dag toe, hier regent het pijpenstelen.

    Geniet van je studie en vooral vrije tijd en we zien ons weer met Kerst!!

    Groetjes en een dikke knuffel, Sanne Ingrid en Johan

  • 06 Oktober 2012 - 14:33

    Ans:

    Hallo Jarige Job,

    Elke, proficiat met je 20e verjaardag. Een fijne dag toegewenst vanuit een beetje opklarend Roggel. Hopelijk heb je in Riga beter weer.
    Je vrienden daar hebben je al verrast voor je verjaardag. Erg leuk en het lijkt me harstikke gezellig daar bij jullie.
    Fijn dat je ons op de hoogte houd van je belevenissen in Riga en omstreken door te schrijven en natuurlijk ook met de foto's die we nu kunnen zien. Wat een kabeltje al niet voor vreugde kan zorgen !!! (ha, ha, ha)
    We zullen er eentje op je drinken vandaag en houden de rest nog in het vet voor als je terug bent.
    Geniet volgende week van het ook van het samenzijn met de pap, mam en Nieke die je komen bezoeken.
    Hoe zit het trouwens met de theezakjes ??? Ik heb gehoord dat je elke dag één zakje leest. Knap hoor !!!

    Nou, nog heel veel plezier en tot schrijfs.

    Groetjes,
    Henk, Ans, Vera, Jim en Joost

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Letland, Riga

Elke

Actief sinds 06 Juni 2012
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 7294

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2012 - 22 December 2012

Exchange in Riga

Landen bezocht: